Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris coordinació. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris coordinació. Mostrar tots els missatges

dijous, 21 de novembre del 2013

Programació de la pràctica pedagògica i observació de les diferents intervencions assessores (8 sessions).

Objectius: Donar resposta alternativa a les necessitats educatives dels alumnes.

Descripció del treball realitzat, acords prioritzats, compromisos:
Re-disseny i temporalització del projecte de millora conjuntament amb els responsables del projecte així com els professionals externs que col·laboren. Recerca de documentació al centre sobre els subjectes d’intervenció i de la legislació vigent i recerca d’informació i material bibliogràfic sobre intervenció amb els alumnes en situació de risc social a diferents departaments així com al centre de recursos pedagògics. Entrevistes amb els professionals i alumnat del centre, per tal de saber quines son les diferents perspectives i/o opinions des de les que es veu el projecte AVANT i que consideren que pot canviar. Revisió de les activitats que es realitzen.


Recollida, revisió i anàlisi del material existent: 
  • Observació de les diferents intervencions que es realitzen i de la pràctica educativa.
  • Observació de la consistència teòrica i pràctica de la proposta i millora metodològica, si és coherent, si les modalitats d’intervenció son variades i també si tenen en compte les especificats dels alumnes. 
  • Elaboració graella d’observació sistemàtica amb les dimensions metodològiques que s’han d’avaluar. 
  • Observacions personals: durant les darreres vuit sessions, he tingut l’oportunitat de participar més activament en la millora del projecte (proposat) així com en les diferents coordinacions amb els serveis externs al centre. Ha sigut molt enriquidor el fet de poder treballar amb professionals de diferents àrees, implicats en un mateix projecte.
Avaluació: El grau de satisfacció del projecte de millora per part del centre i dels alumnes és alt, a les activitats que hem realitzat al centre (cuina, reparació de material, restauració de la fusta, jardineria…entre d’altres) i també a les practiques a les empreses externes al centre. En relació als acords amb la coordinació del projecte hi ha una participació i implicació molt activa per totes les parts facilitant les tasques dins i fora del centre.

Cites bibliogràfiques: Cal donar molta importància a les cites bibliogràfiques ja que donen sentit d’alguna manera a les diferents perspectives com a base del procés educatiu que es porta a terme:

Com a suport en aquest procés de millora, la que cito a continuació és una de les consultes ja que dona pautes molt interessants respecte a la praxis educativa i com adequar i adaptar aquesta a les necessitats de l’alumnat:

  • Fernández Sierra, J. (1995). El trabajo docente y psicopedagógico en educación secundaria. Málaga: Aljibe. 
Alhora de relacionar la intervenció que es realitza als centres de secundària amb l’adaptació al currículum en aquesta etapa. És molt important complementar aquesta lectura amb altres més actuals, ja que s’ha produït una actualització de les noves lleis educatives:
  • Fernández Sierra, J. (1993). Orientación profesional y currículum de secundaria. La educación socio-laboral y profesional de los jóvenes. Málaga: Aljibe.
  • Rincón, D. del (2001). Presente y futuro del trabajo psicopedagógico. Barcelona: Ariel. 
  • Rincón, D. del, López, V. y Palomares, M.C. (2000). La intervención psicopedagógica en secundaria. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
Una de les pàgines webs consultades i que considero que en aquesta fase, té molt d’interès i importància és:

dilluns, 18 de novembre del 2013

La meva funció al centre, tasques externes al projecte AVANT.

I al Departament de psicopedagogia realitzo principalment aquestes tasques i funcions:

Assessorament i suport en la creació de materials curriculars adaptats a les necessitats de l'alumnat.

Assessorament en la confecció dels plans individualitzats (adaptació curricular acceptada pel Departament d'Ensenyament) proposta del centre. La idea es el treball per projectes.

Seguiment d'alumnes amb dictàmen (PI): control als alumnes que tenen dictàmen per tal de que estigui controlada la seva situació i intervenció que es fa al centre.

Impulsar nous projectes com el de jardineria, lectura... per tal de que els alumnes puguin realitzar diverses tasques i que no caiguin en la rutina i així hi hagi una motivació extra.

Orientació (guiar en el procès d'aprenentatge): es realitza un seguiment i orientació en el procès d'aprenentatge, per tal de que l'alumne realitzi totes les tasques assignades i pugui fer-ho amb èxit.

Atenció individualitzada: realització d'entrevistes amb cita prèvia per tractar qualsevol dubte, problemàtica o dificultat que puguin sorgir al centre (o fora d'aquest i però que tingui repercusió al centre).

Impartició de classes a 1r i 2n (matèries d'orientació i reforç): orientació acadèmica i reforç de català i matemàtiques al primer cicle.

Coordinació amb el professorat (claustre), 1r, 2n cicle, cicles formatius i batxillerat.

Comissió de disciplina i convivència: participo activament en aquesta comissió, prenent decissions i donant suport sobre les accions vers als alumnes que presenten una conducta que no és correcta.

Coordinació amb l'EAP: realització de coordinacions setmanals amb l'EAP de primer i segon cicle, per tal de portar un control dels alumnes.

Comissió social (coordinació amb l'Espai Jove, Serveis Socials, treballador familiar, treballadora social de l'EAP i psicopedagogs de l'IES) traspàs d'informació, seguiment dels alumnes. 

dilluns, 15 d’abril del 2013

USEE, coordinació psicopedagogues primer cicle, segon cicle i Comissió de disciplina i convivència.

Estància durant les primeres hores del matí a la USEE amb en Lluis (director de l'EAP) que fa funcions d'assessorament i observació. 

Coordinació amb psicopedagoga de 1r cicle i en Lluís, per tal d'acordar tema d'un alumne amb un trastorn greu, s'acorda una reunió amb la psicòloga i els pares de l'alumne

Tema de l'assetjament, del que es va parlar la setmana anterior, està bé, ja no van juntes, les alumnes.

Es comenta el tema de l'ingrés a un centre (ITA) d'un alumne amb trastorns de conducta molt greus, es un centre privat, una fundació que te dues unitats (anorèxia-trastorns de la conducta), amb el segur de l'institut s'arriba a un acord per el preu, s'ha de parlar amb la família. Condició necessària és que l'alumne estigui a 3r d'ESO, a partir dels 16 fins els 21. Una altra opció és PQPI (es pot fer dictamen de trastorns de la conducta), però aquest s'ha de comprometre a assistir. 

Coordinació psicopedagoga segon cicle (la Dolors, la meva tutora) i en Lluís.

Li passem a una alumna, una segona part de la prova WISC-IV (continuació): cubs, semblances, dígits, conceptes, claus, vocabulari, lletres i números, matrius, comprensió, cerca de símbols...

També hem parlat amb un alumne on li hem donat informació i assessorat sobre el PQPI, ja que no té gaire possibilitats de treure's la ESO, hi ha dos mòduls, un més teòric i un altre de conceptes sobre pintura i ajuda per tal d'accedir a la ESO de nou. Parla de que sempre està castigat a casa i de l'institut l'han expulsat dues vegades. 

Comissió de disciplina i convivència amb equip directiu, tutors i psicopedagogues de primer i segon cicle on s'analitzen els casos a destacar al centre per faltes de conducta.

Les matèries que es poden relacionar amb aquestes tasques son Avaluació de programes, centres i professors, ja que es posa en pràctica el fet de quines son les alternatives més adients per alguns alumnes, en aquest cas els programes que ens poden ajudar i fer suport a la intervenció educativa. També en relació amb la coordinació portada a terme Intervenció psicopedagògica en els trastorns del desenvolupament i també Dificultats de l'aprenentatge i intervenció psicopedagògica, ja que es tracten els alumnes amb problemes d'aprenentatge, trastorns o dificultats per avançar, així com problemàtiques i/o situacions dificils, conflictius...que es tracten també en la Comissió de disciplina i convivència.

Des del meu punt de vista son estrictament necessàries les tasques que portem a terme com a psicopedagogues, tant el fet d'avaluar programes que poden fer suport a alumnes amb dificultats des del centre i també des d'un òrgan extern com pot ser l'EAP, les coordinacions setmanals amb aquest per tal de tenir controlades les divereses situacions que es presenten i poder prendre mesures, partint d'unta intervenció prèvia, com la Comissió de disciplina i convivència. Això m'ha permés poder observar i participar de les tasques que es porta a terme la psicopedagoga i també adquirir coneixements de com afrontar reptes, situacions...tenint present els recursos de que es disposen i els límits en cada situació.