dilluns, 3 de juny del 2013

Conclusions finals.

L’inici del Pràcticum I, va suposar per a mi una experiencia molt gratificant ja que vaig estar durant una setmana, coneixent els diferents àmbits on intervé el psicopedagog. Això em va servir d’orientació i vaig enfocar la meva experiència en els projectes del centre, participació a les diferents comissions de disciplina i convivència i relacions amb serveis externs, com per exemple l’EAP (com a principal assessor), entre d’altres. Ja finalitzada aquesta etapa de pràctiques considero que he tret molt de profit i que après molt, així com aconseguit els objectius que em vaig marcar des d’un primer moment.

Una vegada més definida la meva tasca al centre, he realitzat moltes de les funcions que porta a terme la psicopedagoga del centre, acompanyant-la, participant i col·laborant en aquestes (atenció individualitzada, intervencions en grup-classe amb xerrades, projecte AVANT i ENDAVANT, comissió de disciplina i convivència, reunions d’orientació educativa amb l’EAP…). També he estat present en intervencions més internes del centre com la orientació acadèmica i professional a l’alumnat o l’assessorament/recolçament a professors. D’aquesta manera, he pogut participar, forma part, observar i col·laborar en l’acció diària dels professionals que conformen la xarxa educativa del centre així com la dels serveis externs, ja que he tingut la possibilitat de participar en algunes de les tasques de l’assessor de l’EAP. He rebut el suport i l'acceptació de tothom al centre, això m’ha possibilitat poder aprendre més còmoda i amb més seguretat en la tasca que realitzava. 

La tasca psicopedagògica comporta moltes dificultats que he pogut observar, realitzar propostes d’intervenció o el fet de fer diagnòstic conjuntament amb l’EAP (reunió orientació educativa) son algunes d’elles, ja que son una gran responsabilitat i requereixen que hi hagi serietat, dedicació, coneixement i professionalitat. També m’agradaria destacar l’aspecte del que suposa tractar amb persones ja que s’han d’establir relacions amb l’alumnat, famílies, treball en equip dels diferents professionals, on l’actuació és de forma col·laborativa i sistèmica.

Durant les setmanes que he pogut experimentar aquest paper de psicopedagoga, he aprés molt, el meu aprenentatge te com a base l’observació i el suport educatiu, a la USEE, els projectes AVANT i ENDAVANT, comissions de disciplina i convivència, reunions de departament, coordinació orientació educativa amb EAP…entre d’altres, reflexió de l’experiència viscuda durant tot el temps que he pogut gaudir i aprendre tant d’aquesta experiència mitjançant l’autoavaluació i la realització del bloc, apunts, esquemes…i també cal destacar, la recerca d’informació amb en relació a les matèries anteriors, els materials de la UOC, de la pròpia matèria de Pràcticum I i bibliògrafa relacionada amb el mon educatiu, en relació als casos i les situacions tractades. 

Finalment, m’agradaria destacar l’experiència continua. Al centre on he realitzat les pràctiques i en general a la comunitat educativa, són necessaris els projectes que van destinats a la diversitat. Molts dels que es proposen als centres donen solucions a alguns col·lectius amb dificultats d’aprenentatge, d’adaptació i/o nouvinguts. En aquest cas, el projecte en el que vull centrar-me de cara a la intervenció està enfocat a les dificultats per superar el segon cicle, on es proposen ENDAVANT i AVANT, ja comentats amb anterioritat. La meva tasca consisteix en donar solució a un altre col·lectiu que també es considera diversitat a les aules de secundària. He fet una proposta per tal de millorar uns dels projectes que el centre ofereix, l’AVANT, al curs més avançat, quart d’ESO, per tal de reforçar el treball cooperatiu (que es treballi amb el Departament de psicopedagogia, que es potenciïn les relacions i la comunicació entre tutor-alumne-psicopedagoga, entre d’altres), incorporar noves estratègies i tenir a l’abast les adaptacions a l’últim curs d’ESO, per tal de donar una solució i proporcionar una sortida professional i/o informació i una aproximació al món laboral, mitjançant practiques en empreses.

divendres, 10 de maig del 2013

Finalització del Pràcticum I a l'Institut de Secundària IES Joan Coromines.

Durant la darrera setmana de Pràcticum a l'IES, hem realitzat la coordinació setmanal amb el director de l'EAP i reunió amb l'EPLM (Psicòloga municipal) on he participat activament i considero que he après molt de la dinàmica d'aquestes reunions, coordinacions, posades en comú, presa de decisions... A la reunió amb la psicòloga municipal es realitza un seguiment dels alumnes que porta del centre i es comenta el seguiment que s’està fent des d’un àmbit i un altre, si hi ha evolució o si s’ha de fer una derivació a un altre servei que faci suport i doni resposta a les diferents dificultats que es presenten.

Reunió amb la mare d’un alumne per donar alternatives a l’absentisme mitjançant un PQPI (Programa de Qualificació Professional Inicial) el proper curs, la mare accepta i comentant-ho amb l’alumne, també accedeix, per tant concretem una hora per al dia següent, per tal de gestionar-ho i així fer suport a aquesta alternativa proposada. 

Reorientació a un alumne de la USSEE que actualment ha passat a l’ENDAVANT i no realitza tasques a la Unitat de suport a l’Educació Especial. L’any vinent, farà 4t, continuarà al projecte en continuació a l’ENDAVANT, que és l’AVANT i les practiques a l’empresa, com aquest curs. Li proposem i assessorem sobre les diferents alternatives però vol acabar la ESO amb aquesta modificació del currículum.

Contactem amb el SATAF (Servei d’Assessorament Tècnic amb la família, Departament Judicial), que va intentar posar-se en contacte amb la psicopedagoga de segon cicle (la meva tutora), per tal de comentar el tema d’una alumna amb una situació familiar bastant complicada. Per tal de portar a terme actuacions i donar suport a l’alumna es fa atenció personalitzada, tant la meva tutora com jo, per tal de saber si podem derivar a l’alumna a la psicòloga municipal.

Tot i essent la meva última setmana (per finalització d'hores de pràctiques), he pactat continuar assistint, també em faran suport al projecte d'intervenció que he de realitzar per tal de realitzar la PAC 3.

En general i amb tot el que he comentat, m’agradaria destacar que he aprés molt d’aquestes situacions ja que en aquest àmbit de vegades es fa complicat saber quines son les mesures a prendre i els límits d’actuació i intervenció. El fet de que estigui recolzada per tants professionals que a la vegada treballen des de diferents àmbits i punts de vista i amb diferents metodologies, recursos i serveis, ajuda a aprendre el doble. Podria relacionar aquesta pressa de decisions i les actuacions/intervencions que es porten a terme amb la matèria Formació i actualització de la funció pedagògica, pel fet de que la figura de psicopedagog pugui actuar en segons quines situacions i donar suport en altres. Anàlisi de casos, comentat anteriorment (altres setmanes) ja que fem seguiment de les situacions que es presenten al centre de cadascun dels alumnes que tenim amb dificultats, problemàtiques, en risc social… També cal destacar la matèria de Polítiques educatives, legislació escolar i intervenció psicopedagògica, pel que he comentat prèviament, actuacions i intervencions del psicopedagog i del centre vers les famílies, els alumnes, mitjançant els òrgans que actuen, intervenen i els serveis i respostes educatives/de suport que es podem oferir.

diumenge, 5 de maig del 2013

ENDAVANT i AVANT. Reforç català. Comissió convivència i disciplina. Trastorn negativista desafiant. Proves d'accès a cicle mitjà.

L'ENDAVANT ens dona com educadores la possibilitat d'apropar-nos als alumnes d'una altra manera, la dinàmica de les classes és molt diferent i ells ho veuen com un espai per expressar-se i parlar així com per realitzar activitats programades prèviament.


Durant el reforç de català a quart amb l'AVANT, fem la setmana del cinema formatiu amb pel.licules amb missatge i el corresponent anàlisi, aquesta setmana hem destinat el temps d'aquestes classes a visionar aquest tipus de pel·licules (on poden participar, aportant títols, explicant alguna que els hi hagi marcat...). Durant tota la setmana hem passat "En busca de la felicitat" i seguidament vàrem fer un anàlisi de la situació i les diferents alternatives i forma de fer les coses que el protagonista prova això ho enfoquen vers les seves situacions i ajuda a reflexionar sobre el que volen i com ho poden aconseguir.

A la comissió de convivència i disciplina hem tractat temes de rellevància en quant a la disciplina que hi ha marcada al centre i parlat amb els alumnes que tenen faltes de disciplina, així es realitzen acords per tal de que no es dongui una altra situació igual en cadascú dels casos.

Activitats amb un alumne amb trastorn negativista desafiant al que faig atenció directa diàriament (una hora) per tal de fer activitats de competències bàsiques i així que pugui seguir les pautes de les classes a les que pot assistir (degut a una modificació del curriculum).

Proves d'accès al cicle mitjà: Atenció directa a un alumne durant tota la setmana per fer seguiment del temps d'estudi, els coneixements... per les proves d'accès i repàs de les preguntes-respostes una vegada realitzades les proves (aquesta setmana).

diumenge, 28 d’abril del 2013

Activitats de Sant Jordi (tallers, concurs). ENDAVANT. Xerrada. Alumne amb trastorn negativista desafiant.

Aquesta setmana hem realitzat tallers i un concurs de Sant Jordi, al qual he fet suport a les relacions afectives entre companys, amb això hem reforçat el treball en grup a l'ENDAVANT, entre iguals. 

El concurs es a nivell de centre on tots els alumnes voten per un docent (cada any i es celebra el dia de Sant Jordi), amb el que senten més afinitat i recolzament, així com més "bon rotllo", el que s'entrega és el "Premi COR" als tres més votats, aquesta és una manera de treballar i reforçar les relacions entre professorat i alumnat. 

Durant una jornada he estat realitzant una xerrada sobre la meva experiència (com antiga alumna del centre) per tal de conscienciar als alumnes de 4t d'ESO de la dificultat i el sacrifici que suposa estudiar i sobretot amb la situació que estem vivint actualment, però també de com compensa a llarg termini, amb un temps per preguntes i qualsevol dubte que poguessin tenir. Una vegada realitzades aquestes xerrades han tingut temps per tal de que tant la psicopedagoga com jo, fem orientació acadèmica, per tal de decidir quines son les seves preferències i a que es voldrien dedicar en un futur proper. 

Atenció directa a un alumne amb trastorn negativista desafiant al que des del centre se li ha fet una variació del curriculum i una modificació dels horaries, degut a les faltes tan greus de conducta. La meva funció com a educadora i psicopedagoga tracta realitzat exercicis de les diferents matèries que realitza (basats en competències bàsiques), ja que te una adaptació curricular i a la vegada un horari diferent a la resta de l’alumnat. La intervenció tracta d’estar amb aquest alumne i fer atenció personalitzada, tant en l'àmbit acadèmic com en el personal, manté conversacions amb un to i una visió molt agressiva, fosca, negativa...de la vida, de les relacions i de com afronta el futur, no està acostumat a respectar normes ni regles, no te límits a casa... La situació és complicada i per tant, al centre tractem aquest cas des d’un punt de vista integrador, però sempre mantenint els límits i respectant el trastorn que el caracteritza.


Taller roses de Sant Jordi de xocolata. ENDAVANT.

dilluns, 22 d’abril del 2013

Suport a l'ENDAVANT i a català adaptat (PI). Coordinació EAP-Orientació educativa. Comissió de disciplina i convivència.

He realitzat suport a l'ENDAVANT, on hem realitzat i preparat les activitats que es portaran a terme el dia de Sant Jordi, hem fet una rosa de xocolata que s'entregaran al professorat i també el "Premi Cor" que s'entrega al docent més entregat i amb millor relació amb l'alumnat, aquest premi és otorgat per votacions de tots els alumnes del centre. 

Hem realitzat la coordinació (una vegada per setmana) de l'EAP (director) amb les orientadores del centre, de primer i segon cicle, fem seguiment de l'alumnat amb dictamen i també amb problemàtiques, dificultats acadèmiques i personals al centre, derivacions a serveis externs com CSMIJ o CLPM (psicologa municipal). Mediació dels conflictes a tractar entre iguals i entre alumnat-docents. Possibles solucions a casos extrems.

A la Comissió de disciplina i convivència (setmanal), es coordinen els tutors, l'equip directiu i les orientadores educatives, s'acorden i es prenen decisions segons les situacions que es plantegen de disciplina de l'alumnat al centre (número de partes, gravetat d'aquests, disputes al centre, a les aules...), comunicació als pares si escau o sinó esperar.


dilluns, 15 d’abril del 2013

USEE, coordinació psicopedagogues primer cicle, segon cicle i Comissió de disciplina i convivència.

Estància durant les primeres hores del matí a la USEE amb en Lluis (director de l'EAP) que fa funcions d'assessorament i observació. 

Coordinació amb psicopedagoga de 1r cicle i en Lluís, per tal d'acordar tema d'un alumne amb un trastorn greu, s'acorda una reunió amb la psicòloga i els pares de l'alumne

Tema de l'assetjament, del que es va parlar la setmana anterior, està bé, ja no van juntes, les alumnes.

Es comenta el tema de l'ingrés a un centre (ITA) d'un alumne amb trastorns de conducta molt greus, es un centre privat, una fundació que te dues unitats (anorèxia-trastorns de la conducta), amb el segur de l'institut s'arriba a un acord per el preu, s'ha de parlar amb la família. Condició necessària és que l'alumne estigui a 3r d'ESO, a partir dels 16 fins els 21. Una altra opció és PQPI (es pot fer dictamen de trastorns de la conducta), però aquest s'ha de comprometre a assistir. 

Coordinació psicopedagoga segon cicle (la Dolors, la meva tutora) i en Lluís.

Li passem a una alumna, una segona part de la prova WISC-IV (continuació): cubs, semblances, dígits, conceptes, claus, vocabulari, lletres i números, matrius, comprensió, cerca de símbols...

També hem parlat amb un alumne on li hem donat informació i assessorat sobre el PQPI, ja que no té gaire possibilitats de treure's la ESO, hi ha dos mòduls, un més teòric i un altre de conceptes sobre pintura i ajuda per tal d'accedir a la ESO de nou. Parla de que sempre està castigat a casa i de l'institut l'han expulsat dues vegades. 

Comissió de disciplina i convivència amb equip directiu, tutors i psicopedagogues de primer i segon cicle on s'analitzen els casos a destacar al centre per faltes de conducta.

Les matèries que es poden relacionar amb aquestes tasques son Avaluació de programes, centres i professors, ja que es posa en pràctica el fet de quines son les alternatives més adients per alguns alumnes, en aquest cas els programes que ens poden ajudar i fer suport a la intervenció educativa. També en relació amb la coordinació portada a terme Intervenció psicopedagògica en els trastorns del desenvolupament i també Dificultats de l'aprenentatge i intervenció psicopedagògica, ja que es tracten els alumnes amb problemes d'aprenentatge, trastorns o dificultats per avançar, així com problemàtiques i/o situacions dificils, conflictius...que es tracten també en la Comissió de disciplina i convivència.

Des del meu punt de vista son estrictament necessàries les tasques que portem a terme com a psicopedagogues, tant el fet d'avaluar programes que poden fer suport a alumnes amb dificultats des del centre i també des d'un òrgan extern com pot ser l'EAP, les coordinacions setmanals amb aquest per tal de tenir controlades les divereses situacions que es presenten i poder prendre mesures, partint d'unta intervenció prèvia, com la Comissió de disciplina i convivència. Això m'ha permés poder observar i participar de les tasques que es porta a terme la psicopedagoga i també adquirir coneixements de com afrontar reptes, situacions...tenint present els recursos de que es disposen i els límits en cada situació.




Reforç català, CRP, coordinació director EAP, direcció del centre i psicopedagogues...

Durant el matí he col·laborat en la realització de reforç de català, classe partida, a quart.

Seguidament, la psicopedagoga i jo hem anat al Centre de Recursos Psicopedagògics (CRP) buscant proves en francès per a l'alumne nouvingut i amb en el director de l'EAP redactant l'informe de derivació al CSMIJ d'una alumna amb possible anorèxia.

Informació nen amb problemàtica per tal de demanar ajuda externa amb la col·laboració de la família.

Coordinació amb direcció, director de l'EAP, sobre aquests dos temes que son importants per al centre.

La importància de mirar el camí que hem recorregut.