Finalització
del Pràcticum II
Al llarg de la darrera setmana de
Pràcticum a l'IES, s’ha realitzat (com es fa setmanalment) una coordinació amb
l'EAP i una reunió amb l'EPLM (Psicòloga municipal) on he participat activament
com a membre del Departament de Psicopedagogia, durant aquests mesos he après
molt de la dinàmica d'aquestes reunions, coordinacions, presa de decisions...
Voldria explicar el que es fa
aquestes diferents reunions i coordinacions. Amb l’EAP es fa un seguiment de
tots els alumnes de primer i segon cicle, per tal de portar al dia els
diferents casos que es tracten des d’aquest servei, amb la psicòloga municipal
es fa realitza un seguiment dels alumnes que porta del centre i es comenta el
que s’està fent des dels diferents àmbits d’intervenció, l’evolució dels
alumnes dels que fa seguiment, si és necessària una derivació a un altre servei
que faci suport i doni resposta a les dificultats. En relació al projecte de millora
tinc el suport dels diferents serveis i consideren que és un bon treball així
com les modificacions que s’han realitzat al projecte, que formen part
d’aquesta millora. He aprés molt d’aquesta experiència, ja que al principi és
més complicat saber quines son les mesures a prendre i els límits d’actuació i
intervenció.
M’agradaria valorar d’una manera
molt especial el recolzament dels professionals que intervenen al projecte que
he impulsat al llarg d’aquest mesos al centre, tot i que em coneixien de
l’anterior Pràcticum, el meu tutor és nou, i he tingut en tot moment el seu
suport i de tot l’equip, aquest fet és molt important ja que treballen des de
diferents àmbits i punts de vista i amb diferents metodologies, recursos i
serveis, i això permet tenir un ventall de possibilitats i opcions alhora de
prendre decisions i de valorar quines son les millors opcions a prendre en
aquest procés.
Conclusions finals
La
continuació al Pràcticum I, el que suposa el Pràcticum II, ha sigut una experiència
molt gratificant i enriquidora ja que ja coneixia tots els àmbits i serveis on
intervé el psicopedagog i he tingut l’oportunitat d’impulsar un pla de millora
del projecte AVANT. Això m’ha permès aprofundir sobre la meva experiència i
coneixements, així com ampliar les meves nocions en el camp de l’orientació,
per aquest motiu vaig prendre la decisió d’enfocar la meva experiència a un dels
projectes del centre (concretament l’AVANT) i donar solucions o alternatives en
alguns punts importants del projecte per tal de millorar-lo mitjançant, el pla
de millora, amb una proposta prèvia i acceptada per part dels que promouen,
gestionen i porten a terme el projecte al centre.
En relació al que he desenvolupat al centre m’agradaria
destacar algunes de les fases i funcions, les que considero que son de gran importància:
Assessorament i suport en la
creació de materials curriculars adaptats a les necessitats de l'alumnat, assessorament
en la confecció dels plans individualitzats, seguiment d'alumnes amb dictamen
(PI), nous projectes com el de jardineria, lectura..., orientació, atenció individualitzada,
matèries d'orientació i reforç, coordinació amb el professorat (claustre), 1r,
2n cicle, cicles formatius i batxillerat, comissió de disciplina i convivència,
coordinació amb l'EAP, comissió social (coordinació amb l'Espai Jove, Serveis Socials,
treballador familiar, treballadora social de l'EAP i psicopedagogs de l'IES)
traspàs d'informació, seguiment dels alumne.
He tingut l’oportunitat
de estar present i formar part de l’equip, activament en intervencions internes
del centre com la orientació acadèmica i professional a l’alumnat o
l’assessorament/recolzament a professors. Així he format part, observat i
col·laborat en l’acció diària dels professionals que conformen la xarxa
educativa del centre així com la dels serveis externs, com amb l’assessor de
l’EAP. He rebut el suport i l'acceptació dels professionals del centre, i dels
serveis externs, això m’ha possibilitat poder aprendre més còmoda i amb més
seguretat a l’hora de realitzar les meves funcions.
Ja finalitzada
aquesta etapa de pràctiques considero que he tret molt de profit i que après
molt, així com aconseguit els objectius que em vaig marcar des d’un primer
moment en la millora proposada, això és una satisfacció molt gran ja que
finalment aquestes propostes han resultat ser una millora real per el projecte
tant que a partir d’ara es realitzarà en base a les alternatives proposades.
En relació al projecte AVANT, aquestes son les funcions que he desenvolupat, algunes d’aquestes
tasques son prèvies al projecte de millora:
Suport en la recerca de les
empreses on l'alumnat realitzaria les pràctiques de treball, optimització de la
qualitat de les activitats que es realitzen, mitjançant propostes o activitats
amb les que poden interaccionar amb altres persones/professionals (activitats
al centre), formació, orientació i integració laboral i acadèmica, formació conjunta
amb l'equip de professorat implícit en el desenvolupament del projecte, seguiment
d'alumnes en empreses, una vegada estan realitzant les seves practiques.
La tasca psicopedagògica
en relació a la millora del projecte comporta moltes dificultats que he pogut
observar. Realitzar propostes d’intervenció o el diagnòstic son algunes d’elles,
ja que comporten una responsabilitat i requereixen que hi hagi serietat,
dedicació, coneixement i professionalitat. Per aquest fet vaig prendre la decisió
de fer-ho per fases, distribuïdes en sessions, les següents:
Aprofundiment en el
projecte i valoració les necessitats/mancances que presenta (6 sessions).
Programació de la
pràctica pedagògica i observació de les diferents intervencions assessores (8
sessions).
Intervenció,
desenvolupament i seguiment de la programació per la millora del projecte (8
sessions).
Avaluació
qualitativa i quantitativa, seguiment del procés i valoració personalitzada (6
sessions).
S’ha de tenir en
compte a favor de la tasca professional que una responsabilitat afegida, és la
de tractar amb persones ja que s’han d’establir relacions amb l’alumnat,
famílies, treball en equip dels diferents professionals, on l’actuació ha de
ser de forma col·laborativa i sistèmica.
Durant les setmanes
que he pogut experimentar aquest paper de psicopedagoga, he aprés molt, el meu
aprenentatge te com a base l’observació i el suport educatiu, el projecte AVANT
com a objecte i base de la millora, fent
reflexió de l’experiència viscuda he pogut aprendre molt, considero que he
posat molt de la meva part i he estat molt implicada amb la millora del
projecte així com amb les funcions i tasques que he desenvolupat, des del meu
punt de vista i amb el que el personal del centre m’ha transmès, penso que ho he
fet correctament, estan molt contents amb la meva feina.
La meva proposta ha consistit en conformar una millora d’un projecte ja portat a terme, això ha permès reforçar el treball cooperatiu (que es treballi amb el Departament de psicopedagogia, que es potenciïn les relacions i la comunicació entre tutor-alumne-psicopedagoga, entre d’altres), incorporar noves estratègies i tenir a l’abast les adaptacions a l’últim curs d’ESO, per tal de donar una solució i proporcionar una sortida professional i/o informació i una aproximació al món laboral, mitjançant practiques en empreses i un seguiment que és molt necessari i que fa que aquestes propostes estiguin més al dia, això facilita que estigui degudament actualitzat i/o al dia.P
ersonalment, estic molt satisfeta de la feina que he realitzat. També cal destacar la recerca d’informació en relació a les matèries anteriors, els materials de la UOC, de la pròpia matèria de Pràcticum I i bibliògrafa relacionada amb el mon educatiu, en relació als casos, l’àmbit i les situacions tractades.
ersonalment, estic molt satisfeta de la feina que he realitzat. També cal destacar la recerca d’informació en relació a les matèries anteriors, els materials de la UOC, de la pròpia matèria de Pràcticum I i bibliògrafa relacionada amb el mon educatiu, en relació als casos, l’àmbit i les situacions tractades.
Finalment, crec que
és molt important destacar l’experiència continua, el procés continu, realitzar
les activitats de manera més seguida i que per aquest motiu es conformi una
millora més adaptada i adequada. En general son molt necessaris aquest tipus de
projectes, ja que aposten per la diversitat, i aquesta millora afavoreix a aquesta,
i per tant, a la comunitat educativa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada