dijous, 21 de novembre del 2013

Programació de la pràctica pedagògica i observació de les diferents intervencions assessores (8 sessions).

Objectius: Donar resposta alternativa a les necessitats educatives dels alumnes.

Descripció del treball realitzat, acords prioritzats, compromisos:
Re-disseny i temporalització del projecte de millora conjuntament amb els responsables del projecte així com els professionals externs que col·laboren. Recerca de documentació al centre sobre els subjectes d’intervenció i de la legislació vigent i recerca d’informació i material bibliogràfic sobre intervenció amb els alumnes en situació de risc social a diferents departaments així com al centre de recursos pedagògics. Entrevistes amb els professionals i alumnat del centre, per tal de saber quines son les diferents perspectives i/o opinions des de les que es veu el projecte AVANT i que consideren que pot canviar. Revisió de les activitats que es realitzen.


Recollida, revisió i anàlisi del material existent: 
  • Observació de les diferents intervencions que es realitzen i de la pràctica educativa.
  • Observació de la consistència teòrica i pràctica de la proposta i millora metodològica, si és coherent, si les modalitats d’intervenció son variades i també si tenen en compte les especificats dels alumnes. 
  • Elaboració graella d’observació sistemàtica amb les dimensions metodològiques que s’han d’avaluar. 
  • Observacions personals: durant les darreres vuit sessions, he tingut l’oportunitat de participar més activament en la millora del projecte (proposat) així com en les diferents coordinacions amb els serveis externs al centre. Ha sigut molt enriquidor el fet de poder treballar amb professionals de diferents àrees, implicats en un mateix projecte.
Avaluació: El grau de satisfacció del projecte de millora per part del centre i dels alumnes és alt, a les activitats que hem realitzat al centre (cuina, reparació de material, restauració de la fusta, jardineria…entre d’altres) i també a les practiques a les empreses externes al centre. En relació als acords amb la coordinació del projecte hi ha una participació i implicació molt activa per totes les parts facilitant les tasques dins i fora del centre.

Cites bibliogràfiques: Cal donar molta importància a les cites bibliogràfiques ja que donen sentit d’alguna manera a les diferents perspectives com a base del procés educatiu que es porta a terme:

Com a suport en aquest procés de millora, la que cito a continuació és una de les consultes ja que dona pautes molt interessants respecte a la praxis educativa i com adequar i adaptar aquesta a les necessitats de l’alumnat:

  • Fernández Sierra, J. (1995). El trabajo docente y psicopedagógico en educación secundaria. Málaga: Aljibe. 
Alhora de relacionar la intervenció que es realitza als centres de secundària amb l’adaptació al currículum en aquesta etapa. És molt important complementar aquesta lectura amb altres més actuals, ja que s’ha produït una actualització de les noves lleis educatives:
  • Fernández Sierra, J. (1993). Orientación profesional y currículum de secundaria. La educación socio-laboral y profesional de los jóvenes. Málaga: Aljibe.
  • Rincón, D. del (2001). Presente y futuro del trabajo psicopedagógico. Barcelona: Ariel. 
  • Rincón, D. del, López, V. y Palomares, M.C. (2000). La intervención psicopedagógica en secundaria. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.
Una de les pàgines webs consultades i que considero que en aquesta fase, té molt d’interès i importància és:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada