dilluns, 14 d’octubre del 2013

Aproximació al context.

El Pràcticum II el realitzo al mateix centre on vaig realitzar el Pràcticum I, per tal de portar a terme el projecte de millora proposat a la darrera PAC d’aquest.

Durant aquest curs la meva tasca, a més a més de la de fer les diferents activitats i funcions que realitza el psicopedagog i acompanyar-lo en les tasques diàries com així participar i ser part de l’equip psicopedagògic i del departament d’orientació, està principalment basada en portar a terme un projecte de millora en relació al projecte AVANT, on vaig poder participar i realitzar moltes activitats el curs anterior.

L’Institut d’Educació Secundària Obligatòria, IES Joan Coromines, situat a Pineda de Mar (El Maresme, Barcelona) és un dels tres centres públics d’educació secundària del municipi (el més antic) i pretén garantir l’educació, la integració i el creixement del seu alumnat en els àmbits humà, cognitiu i relacional, tot preparant-los i orientant-los per a la seva futura inserció social i laboral. El centre vetlla per a què l’alumnat pugui assolir les competències bàsiques.

El centre consta d’onze grups d’ESO, quatre de Batxillerat i onze grups de Cicles Formatius: cinc de Grau Mig i quatre de Grau Superior. Les famílies son: Electricitat i Automatismes, Educació infantil, Serveis a la Comunitat i Esports. Des del Departament d’Orientació educativa, amb dues psicopedagogues i una professora de pedagogia terapèutica, s’ofereix orientació acadèmica: universitària i per a treballs de recerca, a partir de treballar drets i deures s’orienta cap a l’acció tutorial. També hi ha una USEE amb dos professors i una vetlladora.

La comunitat educativa està formada pel consell escolar (20 membres), equip directiu, professorat (64), l’alumnat, pares i mares de l’AMPA, representants de l’Ajuntament i del personal d’administració i serveis (6).

Actualment el centre té matriculats 730 alumnes. A l’ESO son 327 (amb tres línies fins a tercer i dues a quart), a Batxillerat 127 i a Cicles Formatius 276. D’aquests, 29 tenen dictamen amb necessitats educatives especials (els casos son retard d’aprenentatge, dislèxia, TDAH, trastorns negatiu desafiant...). A part a la USEE 10 alumnes amb trastorns greus d’aprenentatge, de conducta, dèficit visual... També hi ha alumnes que presenten situacions socioeconòmiques familiars desfavorides. 

El centre participa en diferents projectes: pla de millora dels centres educatius que porta a terme el Departament d’Educació, pla estratègic (amb tres línies que son la millora dels resultats acadèmics, cohesió social i reducció d’abandonament prematur), pla educatiu d’entorn, programa de mediació escolar, programes de motivació a la lectura (obligatorietat en optatives de lectura en català, castellà i anglès), PCEE (Pla català de l’esport a l’escola). Com a singularitat del centre: el pla d’acollida. Com a projectes inclusius estan l’ENDAVANT dirigit a l’alumnat de 3r i el projecte AVANT dirigit a 4t d’ESO. 

El psicopedagog ofereix assessorament a alumnes, equips docents, professors i pares. Aquestes son les principals funcions:

-Suport al procés d’E-A.
-Acció tutorial.
-Orientació acadèmica i professional.
-Coordinació interna.
-Coordinació externa.
-Atenció directa als alumnes.
-Suport tècnic a l’equip docent.
-Suport a l’equip directiu del centre.

En aquestes tasques participo activament i realitzo moltes altres que son complementàries a les funcions i tasques del psicopedagog com el suport a alguns professors, recerca de material, suport al centre de recursos pedagògics (al costat de l'IES) i també impartint algunes classes (substitució d'alguns dies a la psicopedagoga de primer cicle).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada